В традицията на Индия Шива е символ на равновесие. Той е йоги, който
винаги намира баланса в живота. Шива означава благоприятният, благосклонният. Той винаги желае
най-правилното и най-подходящото за сътворението. Ние сме тези, които не разбираме
и пропускаме възможностите, които ни се дават.
Кой е Шива?
Кой е Шива?
Бог Шива е разрушителят, трансформиращият, катализатор за промени. В
сътворението, той е част от Хинду троицата, където Брахма е създателя, Вишну е
пазителя и Шива е този, който носи промените. Шива е първият йоги също така.
Той е най-великият измежду всички богове, император, но той не живее в райските
небеса, а сред изгорени земи, където материята е разрушена и започват новите
приключения.
Тялото на Шива е изпълнено със символика. Представете си го като
отшелник с неговата сплъстена коса. От главата му тече Ганга, извираща като
поток, символизираща извора на чистотата, младостта и вечния живот.Той е
единственият триок Бог. Когато двете му очи видят света на дуалността, третото остава затворено. Окото на единението се отваря
само когато двете очи на дуалността се затворят, тогава и всичко се обединява и
става едно. И затова отварянето на третото око се счита за акт на смърт, защото
се разрушава двойнственото.
Във вишудхи чакра, неговото гърло, Шива
задържа
отрова, синя на цвят, затова и се нарича Нилаканта, синьо-гърления. За да спаси
земята, Шива изпил отровата, която е излязва от млечния океан, когато боговете
са търсили нектара на безсмъртието, амрита, задържайки отровата в гърлото си,
където не може да навреди.
Тялото на Шива е намазано с пепел.
Пепелта е това, което остава след като всички други елементи биват изгорени и
се превръщат в едно. Тялото има 5 елемента
-
материя, вода, огън, въздух и пространство, но когато тялото изгаря, всичко се
превръща в пепел, в един елемент или татва, това е пепелта. Символично пепелта
представлява есенцията на раждането и смъртта.
Аскетизмът е характерен за Шива |
Докато другите богове живеят в охолство и красиви места на небесата, Шива живее
в напълно безлюдна месност - върховете на Тибет на планината Кайлаш. Другите
богове са облечени в красиви одежди и носят скъпи накити, той е облечен в
тигрова кожа, която символизира прана
шакти, енергията. Негото украшение около врата, ръцете и кръста са змиите,
които символизират пробудената кундалини шакти.
Шива е ишта девата или патронът, символът за герой на сянясите, заради
неговата спосбност да бъде в перфектен
душевен баланс. А никак не му е лесно да запази този баланс. Никак не е
лесно да имаш разграничаване между двете очи на двойнствеността и третото око
на единението, тъй катo създаването и разрушението се случват едновременно.
В традицията на Индия Шива е символ на равновесие. Той е йоги, който
винаги намира баланса в живота, макар че никак не живее сред спокойна среда, за
която ние всички си мечтаем. Той има навика да се обгражда с хора и животни, които са постоянно в борба помежду си. Ако вие имате
духове, демони, вампири и таласъми като асистенти около вас, как може да има
мир?
Семейството на Шива |
Шива е женен за Парвати има двама сина, Ганеша и Картикея. Всеки член на
неговото семейство си има животно за превозно средство. Любимият начин за
продвижване на Шива е неговия бивол. Шакти има тигър, Ганеша има мишка, а
Картикея паун. Украшенита на Шива са змии. Представете си какви фокуси и
жонглиране трябва да умее Шива, за да има спокойствие в къщи сред всички тези
животни. Биволът се страхува от тигъра, пауна дебне змиите, змиите дебнат
мишката. В това домакинство на напрежение и тревога, Шива представлява перфектното
същество, което запазва спокойствие във всяка ситуация.
Шива живял невероятно див
живот сред планините, без да бъде ограничен от социални условия. Шива е символ на йога заради това че в двойствеността, в
конфликта, в объркването той остава стабилен и омиротворен. Свами Сатянанда
казва: “Няма спокойствие в Хималайте и няма шум в света, всичко е в умовете ви.
Ако постоянните бъртвежи на ума са там, дори и в най-отдалеченото кътче на
Хималайте няма да намерите спокойствието, но ако спрете бърборенето на ума, ще
намерите тишината дори насред най-шумния пазар.” Шива представлява това
достижение, или пурушартха.
Шива означава благоприятният, благосклонният. Той винаги желае
най-правилното и най-подходящото за сътворението. Ние сме тези, които не разбираме
и пропускаме възможностите, които ни се дават. И вместо да сме креативни и
конструктивни, ние създаваме условности. Вместо да сме отворени и възприемчиви,
ние се затваряме в нашите мисли, вярвания и идеи. И вместо да се учим и да
разбираме чуждите гледни точки, ние натрапваме и натъртваме нашите собствени.
Вместо да се учим как да бъдем в синхрон с живота, ние намираме щастието и
силата в борбата, правейки противоположното на това, което би трябвало да
правим.
Способността да познаваме и да знаем и да правим това, което трябва и
което е благоприятно е силата на Шива. Веднъж предизвикали силите на тази
благоприятна енергия, отдали сърцето си към тази сила, животът придобива нов
смисъл. Да почитаме Шива, енергията, която е във всеки от нас, е връзката на
ума ни с нашата вътрешна великодушна и изпълнена с щастие душа. Някои я наричат
атма, дух, дживатма, индивидуалната душа, но според кундалини йога, това е
Шива, съзнанието, което обитава сахасрара чакра. Като част от това вечно
съзнание, "чит", също се нарича и вечната и изначална истина,
"сат". И тъй като вечната истина и съзнанието се стремят да издигнат всеки
и да го дарят със свобода, също се нарича и ананда, блаженство. Сат чит ананда.
Цитат от списание Йога,
март 2006, изд. от Бихар Йога Бхарати
Превод Светла Благоева
Шива |
Шивa се почита като третото божество от Тримурти, което
изпълнява функцията на рушител на всичко създадено. Шива буквално означава
„милостив“, но се предполага, че е бил наречен така, за да бъде омилостивен.
Името му не се среща във Ведите, смята се, че той е своеобразна трансформация в късния индуизъм на ведическия бог Рудра. Разрушението и смъртта нямат абсолютен смисъл, те са пресъздаване и преход към друга форма на живот. Това съчетание на рушене-пресъздаване в многоразлична стихия е божествена игра, която придава на Шива изключителното качество да бъде бог на танца (Натараджа), многорък и спонтанен. Шиваитите го почитат като самия създател. Обителта му, според митологичните представи, е в Хималаите. Най-популярен е с името Махадева (Великият бог), но е наричан „хилядоименният“; сред имената му са Ишвара (Повелителят, Върховният бог), Махешвара (Великият повелител), Мритюнджая (Победилият смъртта), Трямбака (Триокият), Бхагаван (Блаженият), Махакала (Великото време), Гангадхара (Който е с Ганг в косите си) и др. Три са очите на Шива, с които той вижда в миналото, настоящето и бъдещето.
Името му не се среща във Ведите, смята се, че той е своеобразна трансформация в късния индуизъм на ведическия бог Рудра. Разрушението и смъртта нямат абсолютен смисъл, те са пресъздаване и преход към друга форма на живот. Това съчетание на рушене-пресъздаване в многоразлична стихия е божествена игра, която придава на Шива изключителното качество да бъде бог на танца (Натараджа), многорък и спонтанен. Шиваитите го почитат като самия създател. Обителта му, според митологичните представи, е в Хималаите. Най-популярен е с името Махадева (Великият бог), но е наричан „хилядоименният“; сред имената му са Ишвара (Повелителят, Върховният бог), Махешвара (Великият повелител), Мритюнджая (Победилият смъртта), Трямбака (Триокият), Бхагаван (Блаженият), Махакала (Великото време), Гангадхара (Който е с Ганг в косите си) и др. Три са очите на Шива, с които той вижда в миналото, настоящето и бъдещето.
Култът към Шива е
многообразен, както е многолик и самият бог. Почитат го аскетите, в Пураните се
разказва житието му като горски отшелник, често в иконографията се изобразява с
подобаваща на „растително“ божество външност. Под името Панчананта (Петоликият)
му се покланят, за да го омилостивят при болести.
Различни са аспектите, в
които той се разкрива на вярващите заедно с божествените си съпруги.
Всеотдайната Сати (Съществуващата, Истинната) става жена на Шива пряко волята
на своя баща адития Дакши и когато той изключва Шива от боговете, на които се
принася жертвоприношение, Сати моли Шива да унищожи жертвоприношението, а тя се
самоизгаря в жертвения огън (с името на богинята се назовава обичая сати,
доброволното самоизгаряне на вдовиците на погребалната клада на съпрузите им;
обичаят е официално забранен от правителството на Махатма Ганди).
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Вашият коментар: